22 آبان 1400

نقشه کانادا | ونکوور، تورنتو و مونترال در نقشه کانادا

اختلاف ساعت ایران و ترکیه برای افرادی که قصد پرواز به این کشور یا قصد مهاجرت موقتی و یا دائمی را دارند مهم است. بنابر آمار، هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان تمایل به سفر توریستی به کشور ترکیه داشته و یا  قصد دارند تا از طریق گزینه هایی نظیر اجاره و خرید ملک، روش تحصیلی و یا کار و تجارت به این کشور اروپایی آسیایی مهاجرت کنند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد به ترکیه و شهرهای معروف آن مثل استانبول سفر می کنید و در فکر نقل مکان دائمی به این کشور زیبا، تجاری و توریستی هستید، بهتر است در کنار بررسی و ارزیابی دقیق مقایسه هزینه زندگی در ایران و ترکیه 2021، به فکر موضوعات دیگری از جمله اختلاف ساعت ایران و ترکیه نیز باشید.

شاید در نگاه اول، اختلاف ساعت دو کشور ایران و ترکیه چندان اهمیتی نداشته باشد و بیشتر تمایل داشته باشید تا وقتتان را صرف موارد مهم تر از جمله رزرو هتل در استانبول 2021 کنید، اما باور داشته باشید که در زمان حضور موقتی و یا دائمی در کشور ترکیه، اطلاع از تفاوت های زمانی کمک زیادی به شما برای برقراری منظم تماس با دوستان و اقوام در ایران کرده و تاثیر زیادی در برنامه ریزی دقیق کارها و سازماندهی بهتر امور مرتبط با ایران دارد.

این موضوع در حالت بالعکس نیز صدق می کند، یعنی اگر ساکن ایران هستید و دوست و فامیل شما در ترکیه به سر می برد، بهتر است برای رعایت ادب، به خوبی از اختلاف ساعت کشور ایران و ترکیه در هر یک از شهرهای این کشور باخبر باشید تا بتوانید در بهترین زمان های ممکن و به دور از هر آزار غیرعمدی (تلفن بدموقع، زودهنگام یا دیروقت)، تماس بین المللی خود را برقرار کنید.

اختلاف ساعت ایران و ترکیه استانبول

برای سفر به ترکیه و یا مهاجرت به ترکیه، فرقی نمی کند که مقصد نهایی شما کدام شهر باشد، چون اختلاف ساعت در تمامی شهرهای ترکیه یکسان بوده و حضور شما در شهر آنکارا و استانبول و یا ازمیر و بودروم، فرق اساسی در محاسبه زمان و اختلاف ساعت ایران و ترکیه ایجاد نمی کند.

یعنی نیازی نیست تا در مورد اختلاف ساعت ایران و آنتالیا و یا وان ترکیه به طور مجزا تحقیق کنید و جزئیات ارائه شده در این مطلب جوابگوی نیازهای شما خواهد بود.

بنابر آمار، اختلاف ساعت دو کشور ایران و ترکیه در بیشتر اوقات سال 1:30 ساعت است. یعنی ساعت ترکیه که از استاندارد زمانی گرینویچ UTC+3 پیروی می کند، یک و نیم ساعت از ساعت ایران عقب تر است.

اما نکته جالب توجه این است که این اختلاف زمانی در طول سال یکسان نبوده و متغیر است، یعنی اختلاف ساعت ایران و ترکیه می تواند یک ساعت و نیم، دو ساعت و نیم و یا حتی نیم ساعت باشد. برای این که بتوانید به خوبی علت اختلاف ساعت کشور ایران و ترکیه و تغییر آن در طول سال را درک کنید، بد نیست تا در وهله اول، اشاره کوتاهی به استاندارد زمانی این کشور اروپایی آسیایی داشته باشیم.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت turkeytravelplanner، تا قبل از ماه سپتامبر سال 2016، تمام شهرها و استانهای کشور ترکیه از وقت اروپای شرقی پیروی می کردند که 2 ساعت جلوتر از زمان گرینویچ GMT/UTC بود. البته استثنایی نیز در این بین وجود داشت و در بازه زمانی بهار تا پاییز، از استاندارد زمانی DST استفاده میشد که اختلاف 2 ساعته را به 3 ساعت جلوتر از زمان GMT تبدیل می کرد.

اما دولت ترکیه در ماه سپتامبر 2016 به طور رسمی این موضوع را اعلام کرد که دیگر قرار نیست ساعت رسمی این کشور دوباره در ماه اکتبر به وقت اروپای شرقی برگردد. این بدین معنی است که کشور ترکیه در تمام طول سال برحسب استاندارد زمانی DST کار می کند که معادل با 3 ساعت جلوتر و یا همان +3 وقت گرینویچ GMT است.

ولی اگر بخواهید دلیل تفاوت اختلاف ساعت ایران و ترکیه در 3 حالت یک ساعت و نیم، دو ساعت و نیم و حتی نیم ساعته را بدانید، باید بگوییم که عموماٌ در اوایل ماه فروردین و جلو رفتن ساعت در ایران، اختلاف زمانی بین دو کشور به حداکثر زمان ممکن یعنی 2:30 می رسد، اما مجدداً در هشتم فروردین که مطابق با 28 مارس است، زمان ترکیه یک ساعت به جلو کشیده می شود که باز هم اختلاف ساعت ایران و کشور ترکیه به 1:30 می رسد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در اوایل مهرماه نیز شرایط زمانی ایران به حالت اولیه برگشته و یک ساعت به عقب کشیده می شود، دقیقاً در این بازه زمانی اختلاف ساعت دو کشور ایران و ترکیه به نیم ساعت می رسد.

ولی باز هم تغییرات زمانی موجب می شود تا در تاریخ 25 اکتبر و یا همان سوم آبان ماه، این اختلاف زمان به رویه معمول خود برگشته و همان یک ساعت و نیم شود.

البته در حال حاضر بسیاری از افراد دارای گوشی های هوشمند هستند که می توانند به طور همزمان از چندین ساعت بین المللی در حالت world clock استفاده کنند و از اختلاف ساعت بین ایران و کشور ترکیه مطلع شوند. تنها کافیست تا در کنار ساعت و زمان محلی ایران در داخل گوشی همراه خود، یک تب جدید باز کرده و با اینترنت روشن، زمان کشور ترکیه را نیز به منوی خود اضافه کنید.

به طور معمول اختلاف زمانی بین دو کشور در لحظه ورود فرد به کشور جدید و به هنگام هماهنگی با رزرواسیون هتل به منظور دریافت اتاق اهمیت دارد. این که بدانید دقیقاً در ساعت دو بعد از ظهر و یا بعد از آن به وقت ترکیه اتاق خود را تحویل گرفته اید و هیچ اشتباهی در محاسبه زمان حضور در فرودگاه از شما سر نزند.

چون اگر در حالت اول، به اشتباه با ساعت ایران زمان دریافت کلید اتاق از هتل را محاسبه کنید، نهایتاً زمانی را در لابی معطل بوده و یا کمی دیرتر به نتیجه دلخواه می رسید.

اما اگر حواستان را در مورد اختلاف ساعت ایران و ترکیه جمع نکرده و زمان حضور در فرودگاه بین المللی و پرواز به ایران را اشتباه محاسبه کنید و مبنای شما ساعت ایران باشد، به راحتی پرواز خود را از دست داده و خسارت مالی و استرس فراوانی را متحمل می شوید.

زمان تغییر ساعت در ترکیه 2022

در زمان نگارش این مطلب، هنوز دو ماه از پایان سال میلادی 2021 مانده، اما از آنجایی که استاندارد زمانی کشور ترکیه در هر سال و در تمامی شهرها بدون تغییر و همان UTC +3 باقی می ماند، برای جلوگیری از تکرار بی مورد، به معرفی جدول زمانی سال جدید میلادی و زمان تغییر ساعت در ترکیه و ایران در سال 2022 بسنده می کنیم.

اختلاف زمانیزمان شروعزمان پایاناستاندارد زمانی استانبولاستاندارد زمانی تهران
منفی یک ساعت و نیم 22/09/21 ساعت 19:30 UTC 01/01/23  ساعت 00:00 UTC UTC +3 IRST (UTC +3:30)
منفی یک ساعت و نیم1/1/22 ساعت 00:00 UTC21/03/22 ساعت 20:30 UTCUTC +3IRST (UTC +3:30)
منفی دو ساعت و نیم21/03/22 20:30 UTC22/09/21 ساعت 20:30UTC +3IRST (UTC +4:30)
منفی یک ساعت و نیم22/09/21 ساعت 19:30 UTC01/01/23  ساعت 00:00 UTCUTC +3IRST (UTC +3:30)

باید به این موضوع توجه داشته باشید که به استثنای بازه زمانی فروردین که اختلاف ساعت بین دو کشور به بیشترین حد خود یعنی دو ساعت و نیم می رسد و بازه زمانی مهر تا اوایل آبان ماه، که اختلاف زمانی حداقلی نیم ساعته بین دو کشور وجود دارد، در سایر روزها و ماه های باقیمانده از سال، اختلاف ساعت دو کشور ایران و ترکیه یک ساعت و نیم خواهد بود.

با در نظر گرفتن کمترین و بیشترین اختلاف زمانی بین دو کشور می توان این طور گفت که اگر اختلاف ساعت ایران و ترکیه 1:30 باشد، ساعت 13 ظهر ایران معادل 11:30 ترکیه خواهد بود. این در حالی است که ساعت 8 صبح ایران برابر با 6:30 صبح ترکیه و استانبول بوده و 12 نیمه شب ایران برابر با 22:30 در ترکیه است.

اگر بخواهیم در مورد اختلاف ساعت 2:30 ایران و ترکیه صحبت کنیم. ساعت 13 ظهر ایران برابر با 10:30 صبح در ترکیه است. این در حالی است که 8 صبح ایران معادل 5:30 صبح در کشور ترکیه بوده و 12 نیمه شب ایران معادل 21:30 کشور ترکیه است.

در نهایت اختلاف زمانی نیم ساعته فصل پاییز تفاوت خاصی را در برنامه ریزی ها رقم نمی زند. البته موضوع برنامه زمان بندی پرواز هواپیما کاملاً متفاوت بوده و با کمی غفلت در مورد اختلاف زمانی و دیر رسیدن به گیت فرودگاه، احتمال از دست رفتن پرواز وجود دارد، برای همین، به محض فرود هواپیما و رسیدن به خاک کشور ترکیه، ساعت موبایل و مچی خود را تغییر داده و یا به طور همزمان هر دو ساعت ایران و ترکیه را بر روی اپلیکیشن گوشی خود تنظیم کنید.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که فاصله هوایی بین دو کشور ایران و ترکیه (یعنی تهران با استانبول) در حدود 2,038.05 کیلومتر است که بدون توقف در حدود 3 تا 3 ساعت و نیم زمان می برد.

به این زمان باید یک تایم نیم ساعت تا یک ساعته را نیز اضافه کنید که باید قبل از زمان پرواز در داخل فرودگاه حاضر بوده و امور اولیه تحویل بار و چکینگ را انجام دهید. در حالت کلی، بهتر است با در نظر گرفتن زمان تقریبی 7 ساعته رفت و برگشت هوایی، محاسبات و برنامه ریزی های خود برای حضور در کشور ترکیه را انجام داده و در کنار آن به اختلاف ساعت کشور ایران و ترکیه نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

امیدواریم این مطلب به خوبی به سوالات شما در رابطه با اختلاف زمانی دو کشور ترکیه و ایران پاسخ داده باشد. اما در هر صورت، شما این امکان را دارید تا اطلاعات بیشتری از کارشناسان ما گرفته و در صورت تمایل از خدمات مختلف و تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام از جمله خرید ملک در ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه استفاده کنید.

[wp-review]

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *